focussen

Focussen is
je aandacht brengen
bij het zich vormen
van het specifieke
maar onduidelijk lichamelijk gevoel
van wat een situatie jou doet.
Vanuit die 'plaats'
kan binnen jouw focusaandacht
met hulp van bepaalde vragen,
een lichamelijk gevoelde
veranderingsstap komen.

Dr. Frans Depestele

Focussen helpt je om dat wat je ergens al vaag kon aanvoelen, beter  te begrijpen en te verwoorden. Dat wat je impliciet al wist, wordt meer expliciet. Dit leidt tot meer en dieper weten, tot een scherper inzicht, tot nieuwe mogelijkheden, een plan, een oplossing, nieuwe energie, concrete actie. Door te focussen ontwikkel je meer autonomie, zelfvertrouwen, creativiteit en draagkracht.

 

“Het is mooi weer buiten, hoe is het weer bij jou vanbinnen?"

Focusing is aandacht schenken aan wat er onder water zit, het is durven verder kijken dan het topje
van de ijsberg. Het topje met een emotie, een gevoel, een gedachte is maar een stukje van u, je bent
meer dan dat! Focusing vertrekt vanuit je “felt sense” of “gevoelde zin”. Dat is lichamelijk gevoelde
betekenis. Er is daar iets, iets voelbaar in uw lijf en het hangt samen met een gebeurtenis in je leven uit
het verleden, heden of toekomst, met alle gedachten en emoties daarrond.
Het is geen ontspanningsoefening; je kan pijnlijke dingen tegenkomen…. Het is een lijfelijk gevoel, een
gevoel dat blijft hangen, een gevoel dat je iets wil vertellen, een gevoel in je lijf dat je kan beschrijven
met een beeld, kleur, vorm, net zoals je de kenmerken zou geven aan een voorwerp in je handen met
je ogen toe, een gevoel dat dynamisch is, een gevoel dat beweegt, verandert, duidelijker wordt als je
er aandacht aan schenkt en toelaat, een gevoel waartegen je zegt: je mag er zijn, ik heb je gezien. Op
een bewuste manier je aandacht naar binnen richten, op hoe je leven op dit moment globaal aanvoelt
en proberen dat in een symbool, beeld, prent weer te geven. “Het” kan aangenaam zijn, maar ook
onaangenaam.
Hoe “het” ook voelt, belangrijk is dat je op een comfortabele afstand ermee contact hebt om erbij te
kunnen zijn, het gezelschap kan houden. Je wil het niet veranderen, je laat het zijn zoals het op dat
moment is. Door erbij stil te staan en het tijd te geven ontstaat er een echt proces om te komen waar
het is.
Focusing gaat om een persoonlijk innerlijk proces; innerlijk luisteren. Je gaat in relatie met jezelf, een
diepere relatie met je innerlijke ik. Zo ontwikkel je een andere verhouding met je gedachten,
gevoelens, emoties en lijfelijke ervaringen en word je milder voor jezelf, ben je meer in het reine met
jezelf. Het is gericht op jouw persoonlijke ontwikkeling. Leren loslaten wat je al helder weet en ruimte
maken voor dat wat nog onduidelijk is. Het is het denken doorbreken en een laagje dieper gaan om in
uw lijf te voelen wat daar speelt. Bovendien leer je op een andere manier naar anderen luisteren. De
“felt sense” vertelt een verhaal uit de vele verhalen die je vanbinnen draagt, een verhaal dat voor jou
herkenbaar kan zijn. Het is door dit gevoel te herkennen en “het” te laten bestaan dat de mist opklaart
voor jou, dat stilaan dingen duidelijker worden, eerst binnen in je lichaam en dan in de buitenwereld.

Noëlla Batens

 

Komen tot jouw gevoelde gewaarwording (felt sense) is belangrijk in de craniosacrale autodynamica en in de somatic experiencing.  Om jou bij die felt sense te laten komen heb ik de vaardigheden om het moeilijke, minder toegankelijke te laten spreken.